
Utbildningsserie inom E-handel
Utbildningsseriens syfte är att utbilda beställare, ansvariga och de som jobbar med e-butiken. Momenten i utbildningsserien är fristående från varandra men inlärningen sker bättre om ni genomför alla moment för att det skapar en röd tråd för vilka aktiviteter som behövs för att lyckas med er e-handel. Utifrån er befintliga kunskap och önskemål så anpassar vi nivån och innehållet.
Utbildningsserien består av
KUNDRESAN
Varför har jag så mycket trafik på min webbsida, men så få köp? Vad är en kundresa? Varför är det viktigt att förstå en kunds resa för att optimera sin försäljning? Hur kan ni jobba med kundresan?
Läs merGOOGLE DATA STUDIO OCH ANALYS
Hur ska jag ha koll på alla siffror på alla analys-sidor? Vad kostar min marknadsföring via Facebook, Google och andra kanaler egentligen? Vad tjänar vi på dessa marknadsföringskanaler? Är de verkligen lönsamma, eller bör vi tänka om?
Läs merSÖKMOTOROPTIMERING (SEO)
Jag vill synas på Google utan att betala för annonser! Hur gör ni för att synas på Google? Vem kan hitta till er webbsida när de googlar? Hur fungerar sökmotoroptimering? Vad innebär det att jobba med sökmotoroptimering? Hur mycket tid och pengar är värt att investera i detta?
Läs merDATADRIVEN E-POSTMARKNADSFÖRING
Död åt nyhetsbrevet! Länge leve det datadrivna e-postutskicket! Vad skiljer ett bra e-postutskick från ett dåligt? När ska ni skicka e-post? Vilka kan ni skicka e-post till? Är e-postkommunikation dött eller är det bara nyhetsbrevet som är det?
Läs merPERSONALISERING OCH DATAINSAMLING
Kan varje kund få en unik personligt anpassad upplevelse av vår e-butik? Hur fungerar detta? Vad för system kan ni använda? Och vilka spår lämnar vi efter oss som går att använda för att skapa detta?
Läs merFACEBOOKS ANNONSNÄTVERK OCH FACEBOOK BUSINESS MANAGER
Hur bygger jag annonser på Facebook och Instagram? Hur gör jag för att synas på Facebook och Instagram? Vad kostar det att marknadsföra sig på dessa kanaler? Hur mycket jobb krävs det? Hur ofta och när ska vi marknadsföra oss?
Läs merSEM OCH GOOGLES ANNONSNÄTVERK
Hur börjar jag med annonsering på Google? Vart syns våra annonser? Vad kostar det att annonsera på Google? Hur får vi våra produkter att synas direkt under sökrutan i sökresultatet?
Läs merVISUALISERING OCH RAPPORTERING, GOOGLE ANALYTICS
Ska jag använda Google Analytics?
Det korta svaret är ja, och det långa svaret är endast vid specifika behov.