fbpx

Guide: Så ökar du spridningen i sociala medier

By mars 5, 2018Tips

Frågan som alla e-handlare ställt sig: Var och när ska vi publicera innehåll? Sociala medier är ett relativt nytt verktyg inom handeln. De är kraftfulla hjälpmedel för de aktiva i branschen – om de används på rätt sätt. 

Det finns mängder av tips och genvägar för att nå framgång på social medier, men vissa tips är bättre än andra. Förutom ett grymt innehåll krävs precision och timing – kombinerat med kunskap om din målgrupp.

Publicera under lämplig tidpunkt

När du publicerar ett inlägg på Facebook, lägger upp en bild på Instagram eller skickar iväg en snabb tweet på Twitter är det viktigt att ha koll på din målgrupp. Vem kommer läsa detta? Det finns mängder av statistik att tillgå på internet i detta ämne, men det är inte alltid så lätt som man kan tro. Först är det essentiellt att förstå att olika dagar och tidpunkter för olika kanaler är nyckeln. Det finns inget lätt svar på när innehållet ska publiceras och var då detta främst beror på målgruppen. Ålder, intresse och typ av erbjudanden är framstående faktorer som påverkar resultatet av publiceringen.

Publiceringar efter vanliga arbetstider är ett välkänt knep för att nå de äldre kunderna, medan en publicering mellan 13.00 och 16.00 generellt är mer framgångsrikt om målgruppen består av skolungdomar och studenter. Däremot är efter 16.00 en Fredag eller Lördag dåligt ur ett marknadsföringsperspektiv enligt flera undersökningar. Enligt en granskning utförd av SurePayroll är Torsdag och Fredag mellan 09.00 och 17.00 den effektivaste tiden att publicera ett inlägg på Facebook. Man vad vill du med ditt inlägg? Så mycket klick som möjligt? Delningar? Eller kanske gilla-markeringar? Klockan 13.00 är den bästa tiden att publicera ett inlägg för att maximera antalet delningar, medan du ska vänta två timmar till klockan 15.00 för att få högst antal klick på ditt inlägg.

Skillnad på B2B och B2C

Det är en stor skillnad på tillvägagångssättet för att nå ut till företag och privatperson. Det viktigaste att tänka på när det kommer till företag är att bara publicera under ”office-hours” för att vara säker på att rätt personer läser ditt budskap. Om du skickar ut ett nyhetsbrev under eftermiddagen på Fredag är risken stor att det begravts bland en mängd andra mail när mailen öppnas på Måndag morgon. Speciellt effektivt är att publicera på sociala medier eller skicka nyhetsbrev mellan 07.00 och 11.00 för att nå ut till dina B2B-kunder. 12.50 är ett utmärkt  tillfälle att skicka ut ett nyhetsbrev till företagen så att det ligger högst upp i inkorgen när de kommer tillbaka från lunchen. Det är dessutom viktigt att notera att inget mail bör skickas efter 15.00.

Men vilken dag ska man helst skicka? Tisdag, Onsdag och Torsdag är bra dagar att förmedla sitt budskap till företagen. Undvik dagar i direkt relation till helger, ”klämdagar” och andra typiska ”stanna hemma-dagar”. Måndag ses ofta som den stora mötesdagen, så avstå från utskick då.

 

Innehåll viktigare än tidpunkt

Får du dålig respons trots att du använt dig av tipsen ovan? Då bör du fokusera mer på ditt innehåll. Att koncentrera sig på att hitta rätt tidpunkt är ett bra sätt att utveckla sin närvaro på sociala medier, men utan ett bra innehåll och budskap kommer du inte lyckas där ute. Ta fram en bra marknadsföringsstrategi och utveckla därifrån. Genom att anpassa ditt innehåll efter din målgrupp kan du se till att budskapet når ut till kunden. Nedan är några viktiga punkter listade, saker som man kan tänka på när en säljtext skrivs.

  • Relationsbyggande. Du använder sociala medier för att bygga relationer med kunderna, visa det i din text.
  • Interaktion. Tänk på interaktionen, texten ska få kunden att känna sig delaktig och interagera med denne.
  • Åldersanpassad. Innehållet anpassas efter vad din kund vill se. T.ex: Emojis, vill din målgrupp se emojis?

Använd filmer

Ett smart tips för att få ditt innehåll att spridas är att använda dig av filmer. Facebook har sedan en tid tillbaka uppmuntrat företag att använda mer video i deras marknadsföring och framförallt att lägga upp videofilmerna direkt på Facebook istället för att länka till en webbplats eller YouTube. Videos prioriteras på Facebook, vilket du kanske märkt när du kollar din feed.

Genom att använda filmer kan du även bygga upp relationer på ett bättre sätt. Det är mycket lättare för företaget att skapa en direkt relation till den som tittar och dessutom är det enklare att berätta ditt budskap genom film, istället för ett långt textinlägg. Ett exempel på det är Telias sätt att förklara situationen runt deras avtal med Discovery. Det har även varit framgångsrikt för många företag att visa lite bakom kulisserna och hur de jobbar, så som SVT Uppsala gjorde med deras ”Fredags feeling”-video. Om du inte har tillgång till dyr filmutrustning och avancerade program för redigering, fungerar dagens smartphones lika bra. Du kan använda appar som Magisto och Google Photos som är underlättar vid redigering av en film på telefonen. Var inte rädd för att testa dig fram – innehållet är betydligt viktigare än utrustningen.

 

Ge kunden värde

Behandla inte dina kunder som bara kunder. Förutom en bra marknadsföringsstrategi bör denna kompletteras med en kundtjänst som också arbetar för att se till att kontakten med kunderna fungerar bra. Pouya Boland, VD för klädbutiken Chiquelle, sa så här om deras strategi:

”Skillnaden är att vi skapar fans av våra kunder. Vi är inte endast en Instagramkanal eller en hemsida där vi marknadsför och säljer unika kläder. Vi är en förebild i det dagliga livet där vi förutom att visa de senaste trenderna även ger inspiration och motivation.”

Genom denna strategi har Chiquelle byggt upp en fanbase på över 300.000 följare på Instagram och närmare 10.000 på Facebook. På grund av en väl bearbetad strategi på marknaden har Chiquelle byggt upp en kanal där man kan nå ut till närmare en halv miljon personer genom ett par knapptryck, helt gratis. Bolaget har på så sätt ökat sin omsättning med närmare 600% på två år och expanderat till nya länder. Pouya Boland kallar detta en “upprorisk strategi för sociala medier” som lett till att Chiquelle vunnit flera priser.

 

Låt andra skapa värde

Ett bra sätt att stärka relationen med sina kunder är att bjuda in dem till att skapa innehåll, som ni sedan delar vidare. Vanliga metoder här är till exempel kampanjer där ni uppmanar era följare att dela med sig av bilder på en produkt (eller liknande) under en lämplig hashtag. Ett företag som är bra på detta är NOCCO (funktionsdryck), som uppmuntrar sina följare att dela bilder när de dricker deras produkt, ofta genom olika typer av tävlingar. NOCCO väljer ut de bästa fotografierna och delar sedan vidare dessa på sina sociala medier. De är även duktiga på att använda sig av ambassadörer, som sprider bilder på NOCCO tills sina hundratusentals följare. Företaget har gått ut med en tydligt strategi som varit väldigt framgångsrik de senaste åren.

Sociala medier ett oregelbundet fenomen där du aldrig kan förutspå vad som är nästa trend och som kräver tid och planering. En bra strategi, bra innehåll och budskap i kombination med timing och träffsäkerhet – då har ni stora chanser att lyckas på sociala medier.

 

Behöver du hjälp med din närvaro på sociala medier? Kanske vill du ta fram en bra marknadsstrategi eller lära känna din målgrupp? Det kostar inget att ringa eller maila oss för en första fråga:

hej@growme.se // 087220305 

Leave a Reply